Hamilelik Veganlığa Engel Değil

Hamilelik Veganlığa Engel Değil
        Hamilelik tek başına yeterince emek ve özveri isteyen süreçken vegan hamileler tüm önyargılara ve tepkilere kulaklarını tıkayıp sağlıklı bir hamilelik için vegan beslenmeye devam edebiliyor. Türkiye'de daha önce bu konudaki deneyimlerini paylaşan vegan blog yazarı Yeliz Utku'nun deneyimlerine http://veganyemekler.blogspot.com/2012/09/veganlk-ve-hamilelik-no1-demir.html adresinden ulaşabilirsiniz. 

        Peki veganlığın nispeten daha çok insan tarafından benimsendiği batı ülkelerinde vegan hamileler nasıl yaşıyor? 25 yaşındaki Stephanie, Kanada'da vegan hamileliğini nasıl yaşadığına dair soruları yanıtladı.

Konuya girmeden önce biraz kendinden bahseder misin? Neler yapıyorsun? Nerede yaşıyorsun? İş dışında nelerle ilgileniyorsun?
İsmim Stephanie, 25 yaşındayım. Hemşireyim ve Kanada Kuzey Ontario'da yaşıyorum. Ancak birkaç hafta içinde İngiltere'ye taşınıyorum. Çalışmadığım zamanlar, zamanımı internette geçirmeyi, 3 kedimle oynayarak ve arkadaşlarımla dışarı çıkarak geçirmeyi seviyorum.

Ne kadar zamandır vegansın peki? Seni vegan yapan şey neydi?
Eylül 2006'dan beri veganım. Acayip liberal düşüncelere sahip bir aileden geliyorum. Ben büyürken amcalarımdan biri vegandı. Eyaletleri otostopla gezen çok "cool" bir adamdı. Senede bir kere bir aylığına bizi ziyaret ederdi ve bize harika vegan yemekler yapmaya bayılırdı. İdolüm olmuştu. "Büyüdüğümde" vegan olmak istediğimiz söyler olmuştum. 6 yıl sonra erkek arkadaşım (şimdiki eşim), civcivlerin et öğütücüye düştüğü bir kabus gördü. Ertesi gün yerel bir dükkana gidip vejetaryenizm üzerine kitapları sordu. Tezgahtar vegandı ve eşimi vegan olmaya yönlendirdi. Eşim beni o gece yanına çağırıp onunla birlikte vegan olmak isteyip istemediğimi sordu. Ve gerisi bilindik hikaye.

Vegan olmak sosyal yaşamını etkiliyor mu?
Her zaman çok arkadaşım ve aktif bir sosyal yaşamım oldu. Eşim ve ben ilk vegan olduğumuzda bazı vejetaryen kulüplere katıldık ve çok sevdiğim grup yemeklerine gitmeye başladık. Yemeğin ve hayvanların insanları bir araya getirmesini çok seviyorum. Neticede sosyal yaşamımı geliştirdiğini söyleyebilirim. 

Peki vegan ürün pazarına bağımlı mısın? Vegan sertifikalı ürünler olmasa sence vegan olmak yine kolay olur muydu?
Ontario'dayken yaşadığımız yerde vegan ürünlere erişebileceğimiz çok sayıda yer vardı. Bağımlısı olduğumuzu söyleyemem. Şanslıyım ki eşim yemek yapmayı çok seviyor - ve bunu gerçekten harika yapıyor. Yani çoğunlukla tam gıdaları ve evde pişen yemekleri tüketiyoruz. Kuzeye taşındığımızda ürünler açısından daha az seçeneğimiz vardı ama bu gerçekten büyük bir sorun değildi. Kişisel olarak; vegan ürünler olamadan veganlık uygulanabilir ve kolay buluyorum - yemek pişirme konusunda tembelim ve mümkün olduğunca az pişiyorum. Sebzelerimi mikrodalgada ısıtıyorum ve B vitamini takviyeli maya ile karıştırıyorum; yine mikrodalga fırında esmer pirinç hazırlıyorum ve dürüstçe söyleyebilirim ki televizyon karşısındayken sık sık akçaağaç şuruplu kuru baklalardan yiyorum.  Veganlık nasıl çok kolay veya istediğiniz kadar zor olabilir. 

Hamile olduğunu biliyoruz. Peki ne kadar süredir hamilesin?
Şubat 22'den beri. 

"Kitty cat paws my baby bump."

Bazı ünlü isimlerin hamilelikten sonra vegan beslenmeyi bıraktığını biliyoruz. Sen bunu sürdürmek için ekstra bir şeyler yapıyor musun? Egzersiz, vitamin takviyesi gibi?
Doğum doktorumla birlikte online sipariş ettiğimiz doğum öncesi vitaminler dışında hayır. Yemek için endişelenmek ondan alacağınız keyfi azaltır. Her zaman yaptığım gibi sağlıklı, tam, besleyici gıdalar yiyorum. Abur cubur da yiyorum. İş yerimde bir diyetisyen var ve sorularım olduğunda ona danışıyorum. Şimdiye kadarki tüm kan tahlili sonuçlarım bebeğimin çok sağlıklı olduğunu gösteriyor. Hamile olduğumu öğrenmeden önce koşuyordum da. Ancak doktorumun tavsiyesiyle artık koşmuyorum. Eklem iltihabımın bunda etkisi var. Ancak çok yürüyorum ve işte bütün gün ayaktayım. 

Hamilelikten önce vitamin takviyesi aldın mı? Veya hamilelikle birlikte yeni takviyeler ekledin mi diyetine?
Hamilelikten önce vitamin takviyesi kullanmıyordum. Tam gıdalar ve B12 için de B12 ihtiva eden mayalardan bolca yiyordum. Hamile olduğumdan beri doğum öncesi vegan vitamini ve omega 3 takviyesi alıyorum. 

Bebek için bir şeyler kullanıyor musun? 
Az önce sözünü ettiğim vitaminleri ve ekstra kalori alıyorum. İnsanlarda hamilelerin mükemmel beslenmesine dair baskı yapma eğilimi var. Her zaman %100 sağlıklı öğünler yemeliler. Çok sevdiğim şeyleri hamile olduğum için artık o kadar sevmiyorum. Hiç düşkün olmadığım şeyleri ise canım çekiyor. Kök bira gibi. Bazı günler, özellikler en başlarda, bazı şeyleri engelleyemiyordum. Karbonhidratlı yiyecekler gibi.

Takviye vitaminler olmadan vegan olmaya devam etmenin mümkün olduğunu düşünüyor musun?
Büyük olasılıkla! Ama doktorlar mükemmel bir hamilelik geçiriyor olsanız bile doğum öncesi vitaminleri diyetinize ekler. 

Doktorun da hamileliliğinde vegan kalmanı destekliyor mu?
Evet, kesinlikle! Zaten mükemmel bir doktor. Bebek ve benim sağlıklı olduğumuzu söylüyor. Ve vegan diyetimin bebeği kötü etkileyeceğini düşünmüyor. Bu konuda hiç endişesi yok. 

"Hamilelik polisleriyle anlaşmam gerekiyor."

Pek çok insan veganlara karşı önyargılı davranıyor, sen kendi vegan hamileliğinde nasıl yorumlar alıyorsun?
Eşim ve ben vegan diyetimizi destekleyen ailelerimiz olduğu içi çok sanşlıyız. Çoğunlukla insanların sadece meraklı olduğunu düşünüyorum. Bununla birlikte, "hamilelik polisleriyle" anlaşmaya varmam gerekiyor. Hayvansal gıda yemememden çok, kök bira gibi bir şeyler içtiğim zaman eleştiri alıyorum. Demir, protein eksikliğim olduğunu ve bebeğimi açlıktan kıvrandığımı söyleyen bazı insanlar da var. Ama tek yaptığım onları görmezden gelmek. Hamilelikten önce yaptığım gibi. Onlar hamile olduğunda istediklerini yiyebilirler. Ben de kendi seçtiğimi yiyeceğim. 

Vegan ürünlere kolay erişilemeyen ülkelerde veganizmi sürdürmenin zor olduğunu düşünüyor musun? Türkiye için mesela, değişen bir şey olur muydu?
Türkiye'de hiç bulunmadım ama fark etmeyeceği konusunda neredeyse hiç şüphem yok. Orada da sebze, meyze, tam tahıllar, baklagil, kuruyemiş ve tohum olduğunu zannediyorum. Bunlar başlıca gıdalar. Bunlara sahipseniz, bunu yapabilirsiniz!

Teşekkürler Stephanie, bebeğe ve sana bol şans!

Stephanie'yi Twitter'da takip edebilirsiniz: 


Veganlıkla sağlıksız beslenmenin alakası yok

Toplum olarak veganlığın ne gerekçelere dayandığını anlamakta güçlük çekiyoruz. Gündemimizden düşmeyen 5199'da değişiklik yapılmasına dair kanun tasarısıyla hayvan haklarıyla yeni yeni yüzleşen çok sayıda insan var. Kimileri ise halen görmezden geliyor veya üzerinde düşünmeye değer bir "şey" olarak görmüyor. Oysa tam da hayatın merkezinde olan kavramdan, "hak"tan, söz ederken ve görmezden gelinmesi en gücüyken. 

Bunların hiçbirini düşünmemize fırsat vermeyen gıda ve sağlık endüstrileri medya iş birliği ile vejetaryanlığı ve veganlığı sağlıksız ve yetersiz beslenme olarak tanıtıyor. Ancak her diyette olabileceği gibi sağlıksız beslenmenin veganlıkla alakası olmadığı dile getirilmiyor. Söz konusu vegan hamilelik olunca ise herkes hekim oluyor ve bunun çocuk için büyük risk olduğunu dile getiriyor. 



*Metnin tamamı VeganTürkiye'ye aittir. Yararlanılan kaynaklar ve alıntılar bağlantılarla gösterilmektedir.

Yorum Gönder

4 Yorumlar

  1. Lütfen bu konunun risksiz olduğunu savunup insanları yanlış yönlendirmeyin. Şu haberi okumanızı öneririm.
    http://www.thejournal.ie/us-court-rejects-vegan-couples-appeal-over-babys-starvation-death-224581-Sep2011/

    YanıtlaSil
  2. Haberde bebeğin anne sütü yerine meyve suyu ve soya sütü ile beslenmesi sebebiyle öldüğü yazıyor.

    Lütfen haber içeriğini yanlış aktarıp insanları siz yanlış yönlendirmeyin.

    Tüm bunlar bir yana haber hamilelik ile ilgili değil hamilelik sonrası dönemle ilgili. Hayvansal gıda tüketen biri de bebeğini anne sütü yerine meyve suyu ve soya sütü beslese onun bebeği de zarar görürdü. Konuyu veganizm ekseniyle ele almak yanlış oluyor.

    Burada tartışılması gereken veganizmin değil bebeğin sağlıklı beslenmesi için doğal besin kaynağı olan anne sütünü vermeyen ebeveynlerdir.

    YanıtlaSil
  3. haberin post edilmesi sacmaydi ama anneler icin soyluyorum, anne adayinin sutu gelmedigi vakit mamalara (formula) yonelirler, bu haberdeki kisiler de vegan mamalar yerine normal soya sutu ve meyve suyu vermisler ama tabi olmamis, Aile vegan olmasaydi ve mama yerine inek sutu verseydi yine ayni sey olurdu.

    Turkiye' de vegan mamalar var mi bilmiyorum benim asil merak ettigim konu bu oldu bu haberden sonra...

    YanıtlaSil
  4. Farmakolog bir tanıdığım doktorlar en çok ilaç satmak için çalışır doğal gıdalardan daha iyi ilaç yok demişti. ama insanımız şu belirtilerden en az 3 tanesi sizde mevcut ise en yakın doktora gidiniz sloganına uyarak sisteme epey kazanç sağlatıyor.sütüm gelmiyor diyen anneler için söyleyeceğim tek şey bebek emdikçe süt gelir yok efendim iki saattte yok efendim 4 saatte bir emzirmelisin saçmalığı yerine alana kadar emzirmek gerekiyor göğüslerinin ve vucudunun formu bebeğin sağlığından önce gelen anneler bu bahanenin arkasına sığınıyor. sen emzirmeye bıkmadan devam et o süt gelecektir. Bunu başaranlar çok yeterki kolaya kaçmayın.
    Röportaj çok güzeldi teşekkür ederim.

    YanıtlaSil